هندوانه ها بر جالیز و دست کشاورزان سیستان و بلوچستان از آب کوتاه

کشاورزان چابهار و حاشیه رودخانه باهوکلات در جنوب سیستان و بلوچستان که برای دومین بار در طول سال جاری برای دریافت سهمیه آب دست به نامه شده و از رسانه ها خواستار امداد رسانی هستند بیان داشتند که اقتصاد و حیات خانواده آنها در حال نابودی است.
زاهدان-جمعی از کشاورزان چابهاری و ساکن حاشیه رودخانه باهوکلات که بخش وسیعی از زمین های خود را به کشت هندوانه اختصاص دادند در حال حاضر دستشان از آب برای نجات محصولات خود کوتاه مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از کشاورزان حاشیه رودخانه باهوکلات با بیان اینکه محصول هندوانه آنها در معرض نابودی است خواستار توجه مسئولان و رها سازی آب از سدهای پیشین و زیردان شدند.

کشاورزان چابهار و حاشیه رودخانه باهوکلات در جنوب سیستان و بلوچستان که برای دومین بار در طول سال جاری برای دریافت سهمیه آب دست به نامه شده و از رسانه ها خواستار امداد رسانی هستند بیان داشتند که اقتصاد و حیات خانواده آنها در حال نابودی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی چابهار در همین رابطه در گفتگو با مهر ابراز داشت: از زمانی که دولت با احداث سد، جریان آب را بر روی کشاورزان بسته است و کشاورزان برای تامین آب باید پول بپردازند قصه رهاسازی آب به کابوسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.

امام بخش هاشمزهی افزود: سیلاب های منطقه که در حال حاضر در پشت سدها مهار شده حق محیط زیست و کشاورزان را نیز پشت خود محبوس کرده و کشاورزان برای رها سازی آب و حق محیط زیست باید به دولت پول بپردازند.

وی ادامه داد: چند سالی است کشاورزان موظف شده اند به ازای هر هکتار ۵۰۰ هزار تومان به شرکت تعاونی” آب بران” پول پرداخت کنند اما این شرکت نیز طی سال های گذشته با وجود اینکه پول آب را از مردم گرفته اما به دلیل عدم پرداخت حق دولت با گرفتاری های متعددی روبرو است و کشاورزان را تشنه گذاشته است.

وی ادامه داد: از “باهوکلات” تا روستای “کلدانی” تعداد ۲۰ روستا قرار دارد که کار آنها کشاورزی است و به دلیل رها سازی آب امسال این زمین ها به زیر کشت هندوانه رفت اما حالا که هندوانه ها به وزن ۴ کیلو رسیده آبی برای آبیاری آنها وجود ندارد و محصول کشاورزان حاشیه رودخانه در حال سوختن است.

وی بیان داشت: در حالی که مرغوبیت و حاصلخیزی منطقه هندوانه این منطقه را تا وزن ۱۰ کیلو نیز می رساند اما عدم رها سازی آب در رودخانه باهو کلات به طور حتم موجب ضرر کشاورزان خواهد شد.

توپ اختلافات مسئولان در زمین کشاورزان

حمزه حوت نیز یکی از جالیزداران منطقه در این رابطه به مهر گفت: سال گذشته با وجود اینکه مسئولان کشاورزی از تمهیدات ویژه و آمادگی برای حمل محصولات کشاورزان سخن گفتند اما کشاورزان و هندوانه کاران منطقه ضرر کردند و بسیاری از هندوانه های آنها خوراک دام ها شد.

(ادامه گزارش را در آدرس سایت ذکر شده ذیل مرور نمائید)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا