گزارشی از رنج نامه محرومیت مردم شهرستان سرباز؛ وقتی وعده مسئولان به مقصد نمی رسد!

روستاهای شهرستان سرباز با جاده ای خاکی و باریک با وجود وعده مسئولان از نعمت راه روستایی مناسب برخوردار نیستند و می توان این شهرستان را نمادی واقعی و ملموس از فقر و محرومیت تاریخی در استان سیستان و بلوچستان قلمداد کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پاپایا، محرومیت کلمه‌ای است که با روستاهای شهرستان سرباز عجین شده است چرا که پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی بخش عمده‌ای از روستاهای این شهرستان همچنان از داشتن حداقل امکانات محروم هستند.
گذشته از محرومیت‌های حوزه آب، برق و گاز باید محرومیت «نبود راه دسترسی مناسب» را نیز به لیست محرومیت‌های روستاهای سرباز اضافه کرد چرا که هم‌اکنون بیش از نیمی از روستا این شهرستان فاقد راه آسفالته است و حتی در برخی از روستاهای این منطقه نیز تاکنون هیچ زیرسازی انجام‌ نشده و مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

از ابتدای پیدایش شهر ها و اجتماع بشر در روستاهای گوناگون راههای ارتباطی بین این محل های تجمع به عنوان یک زیرساخت کلیدی نقش اساسی در توسعه، آبادانی و اقتصاد شهرها و روستاها داشته است.

این زیرساخت کلیدی از گذشته های دور تا کنون همچنان بعنوان یک عامل اساسی سبب ارتباط بین شهر ها و روستاها بوده است اما اینکه چگونه راه تاثیر بر روی پیشرفت جوامع دارد جای تامل دارد که می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

راه ارتباطی امن و با زیرساخت درست یکی از ضروریاتی است که وجود یک راه ارتباطی مناسب و استاندارد می تواند زمینه توسعه گردشگری در مناطق مستعد و همچنین حضور سرمایه گذاران را در نقاط مختلف کشور فراهم می کند، که اگر در این زمینه کاستی وجود داشته باشد توسعه آن شهر و روستا را با خطر جدی روبرو می کند.

در سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تلاش زیادی برای رفع محرومیت از دورترین نقاط کشور پهناورمان صورت گرفته و خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بسیاری کسب شده است، اما استان مرزی سیستان و بلوچستان به دلیل آنکه در قبل از انقلاب هیچ فعالیتی برای محرومیت زدایی درآن انجام نگرفته بود همچنان در برخی حوزه ها همانند راه های ارتباطی شهر ها و روستاها آنگونه که باید و شاید پیشرفت نداشته و همچنان بسیاری از روستاهای نوار مرزی این استان از مشکل نداشتن راه های آسفالته و حتی در برخی مناطق مانند شهرستان سرباز از راه های روستایی غیر استاندارد نیز رنج می برد.

بیشتر مردم و کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر ها را کمبود آب شرب بهداشتی و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده و می گویند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه ریزی صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.

تنها 68 درصد جمعیت روستائی سرباز به راه روستایی دسترسی دارند

این درحالی است که سرپرست معاونت راه‌ روستایی در نشست خبری روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 91.5 درصد از جمعیت روستایی کشورمان از راه روستایی آسفالته برخوردار هستند، گفت: 99 درصد از جمعیت روستایی کشورمان به راه روستایی آسفالته دسترسی دارند.

وی تاکید کرد: سال آینده این درصد افزایش پیدا می‌کند و 99 درصد از مردم روستاها به راه‌های روستایی دسترسی می‌یابند.

سید حسن میرشفیع با اشاره به استان‌هایی که در بدترین شرایط برخورداری به راه‌های روستایی قرار دارند گفت: بدترین وضعیت در خصوص دسترسی مردم روستایی به راه آسفالته در بشاگرد و روستاهای شهرستان سرباز است که 68 درصد جمعیت روستاهای این دو منطقه به راه روستایی دسترسی دارند.

میرشفیع ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و شرق هرمزگان در خصوص دسترسی به راه‌های روستایی به لحاظ میانگین کشوری در وضعیت پایین‌تری قرار دارند اما برنامه و سیاست ما این است که در سال آینده جمعیت بیشتری از مردم روستا به راه‌های آسفالته دسترسی داشته باشند.

 

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار پاپایا؛ به میان مردم روستانشین سرباز که بیش از80 درصد جمعیت این شهرستان را شامل می شوند رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

بحرانی شدن وضعیت جاده سرباز در فصل بارندگی

یک روستانشین سرباز با تاکید بر اینکه اغلب راه های ارتباطی روستاهای این شهرستان خاکی است، گفت: وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان بسیار نامناسب است به گونه ای که تردد در این جاده های خاکی بسیار خطر ناک و دشوار است.

وی با بیان این مطلب که این جادهای نامناسب هم با اندک بارندگی مسدود می شود، افزود: باران که ببارد ما همه خانه نشین میشویم و باید دست به دعا برداریم تا کسی بیمار نشود و یا تا باز شدن راه آب سالم و بهداشتی در دسترس داشته باشیم.

ایمان دهقانی تصریح کرد: تمامی روستاهای این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن دارای آب و هوای بسیار مطلوب و چشم اندازه های طبیعی و بکر گردشگر است که متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم به ویژه راه آسفالته از این ظرفیت های مهم برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه استفاده نمیشود.

وقتی وعده مسئولان به مقصد نمی‌رسد

محمد سعید بلوچی با اشاره به اهمیت راه های ارتباطی در شکوفایی اقتصادی سرباز، بیان کرد: روستاهای شهرستان سرباز ظرفیت ویژه ای در زمینه کشاورزی، دامپروری و حتی جذب گردش دارند که در صورت حمایت دولت و حل مشکلات مردم، زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم می شود.

وی با گلایه از وضعیت موجود راه های شهرستان، تصریح کرد: بیشتر روستاهای سرباز از مشکل نبود زیرساخت ابتدایی راه ها رنج می برند که اگر دولت توان ساخت جاده های استاندارد در این مناطق را ندارد، حداقل این راه ها را شن ریزی کند.

این کشاورز سزبازی به پتانسیل بالای روستاهای مرزی این شهرستان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان شاهد اجرای زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه پایدار در این منطقه باشیم تا با ایجاد اشتغال پایدار، مانعی در راه قاچاق و دیگر شغل های کاذب ایجاد شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا