۷۰۰ روستای بی‌آب بیخ گوش زاهدان؛ خشکسالی ۵۰۰۰ شتر را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، حسین اسماعیل زهی عصر امروز در جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته شوراهای اسلامی در زاهدان اظهار داشت: هم‌اکنون بخش کورین زاهدان با وسعت زیاد خود فقط دو پروژه آبرسانی فعال دارد و 700 روستای آن فاقد آب آشامیدنی هستند که هیچ کس در این باره جوابگو نیست.

عضو شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: وقتی در این رابطه به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مراجعه می‌شود، می‌گویند اعتبار نیست، اما برای خودشان اعتبار است چراکه ببینید در ساختمان خودشان چه کار می‌کنند، برای زیباسازی و محوطه‌سازی آب و فاضلاب روستایی پول هست ولی برای آب شرب مردم و تهیه تانکر آبرسان پول نیست؟

وی با اشاره به پاسخگو نبودن شماری از مسئولین، گفت: برخی مسئولان پول‌ها را برای ادارات خودشان هزینه می‌کنند نه برای مردم، فقط شعار می‌دهند و غیر از شعار هیچ کاری نمی‌کنند.

خطر خشکسالی در کمین 5000 شتر در اطراف زاهدان

اسماعیل‌زهی با بیان اینکه استان گرفتار خشکسالی شدید است، ادامه داد: مردم با خشکسالی بدی دست و پنجه نرم می‌کنند، تمام دام‌هایشان از بین رفته و تنها دام باقی مانده آن‌ها شتر است. اکنون 5000 نفر شتر در دشت کورین زاهدان وجود دارد که این شترها هم به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن هستند.

عضو شورای اسلامی سیستان و بلوچستان با انتقاد از امور عشایر استان گفت: متأسفانه سازمان عشایر کمک نمی‌کند. امروز بحران است و معلوم نیست در این بحران چه کسی خسارت مردم را می‌دهد، در بلوچستان، مرکز استان و سیستان دچار بحران خشکسالی هستیم و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه شغل اکثر مردم بخش کورین زاهدان کشاورزی است، عنوان کرد: متأسفانه مردم شغل و کار ندارند. بارها استاندار قبلی را گفتیم برای معیشت و اشغال مردم کاری بکنید، اما نکرد. در اینجا کشاورزی تعطیل است چون آبی نمانده و غیر از کشاورزی هم هیچ صنعتی نیست که مردم زندگی بکنند.

دهمرده عضو دیگر شواری اسلامی سیستان و بلوچستان در این جلسه با انتقاد از حفاری‌های پی‌درپی در شهرهای مختلف استان، گفت: بحث مدیریت یکپارچه در شهرها مهم است برای نمونه در موضوع حفاری‌ها بهتر است بجای حفاری‌های مختلف از لوله یکپارچه برای انتقال آب، برق، تلفن و سایر خدمات استفاده کرد. ولی هنوز این کار انجام‌ نشده است.

وی در بخش دیگری بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در توسعه شهرها تأکید کرد و ادامه داد: رفتن به کشورهای خارج برای مدیریت ما تأثیری ندارد بلکه فقط یک تفریح است چراکه بسیاری از شهرهای کشور خودمان الگوهای مناسبی برای توسعه هستند که باید از آن‌ها دیدن و از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا