۷۵ هزار نفر در سیستان و بلوچستان ناقل بیماری هپاتیت هستند

زاهدان-معاون اجرائی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: ۷۵ هزار نفر در این استان ناقل هپاتیت «بی» و« سی» هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد کیانی ظهر امروز به مناسب روز حهانی هپاتیت در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود، پنج درصد از مردم سیستان و بلوچستان مبتلا به هپاتیت هستند.

وی عمده مبتلایان به هپاتیت در استان را از نوع بی(b) دانست و افزود: میزان شیوع هپاتیت در سیستان و بلوچستان نگران کننده است، چرا که بر اساس آمارهای موجود میزان شیوع این بیماری به طور متوسط در جمعیت ایران دو تا دو نیم درصد اما در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و گلستان رقم بیشتری بوده که این نگران کننده است.

وی آخرین آمار مبتلایان به هپاتیت در کشور را یک میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی اعلام کرد و گفت: بر اساس آمارها، میزان شیوع این بیماری در بین زنان استان یک سوم کمتر از میزان شیوع آن در بین مردان است.

اغلب مبتلایان به هپاتیت از طریق اعضا خانواده خود مبتلا شده اند

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: اکنون سراوان با چهار درصد و چابهار با یک درصد بیشترین و کمترین میزان مبتلایان به هپاتیت را دارند.

سهیلا خسروی افزود: مرکز کنترل هپاتیت در استان سال ۸۶ راه اندازی شد و طی چند سال اخیز توانست به خوبی در راستای شناسائی افراد ناقل و کنترل این بیماری اقدام های ارزنده ای را انجام دهد.

وی بیان کرد: طی بازه زمانی خاصی، میزان مبتلایان به هپاتیت با رشد چشمگیری به هفت درصد جمعیت استان رسیده بود که با اقدام های پیشگیرانه انجام شده سال های قبل، اکنون این میزان به کمتر از سه درصد رسیده است.

این مقام مسئول بیان کرد: مبتلا شدن به این بیماری از طریق اعضای خانواده در راس قرار دارد که این امر به خوبی زنگ خطر ضعف نظارت فرهنگی در خانواده ها را به صدا در آورده است، باید برای رفع این مشکل و چالش ها، فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: اکنون ۶ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به هپاتیت در سطح استان شناسایی شده اند که برای کنترل آن نیازمند نظارت و اقدام های پیشگیرانه دقیق هستیم.

وی تاکید کرد: باید نگاه ها در برخورد با این بیماری مبتنی بر جامعه باشد، فکر، نگاه و رفتارمان در راستای اقدام هال جامع محورانه معطوف شود تا اثرگذاری مطلوب آن را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، هپاتیت به معنای التهاب کبد است و فعالیت های این عضو مهم بدن را مختل می کند که در بین انواع ویروس هپاتیت، نوع بی آن به دلیل ماندگاری ویروس در محیط و عواقب ناشی از بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتقال از طریق مادرآلوده به نوزاد، راه جنسی، انتقال از طریق اقدامات دندانپزشکی، انتقال در بین اعضای خانواده و انتقال خون مهمترین راههای ابتلا به این ویروس است که افراد مبتلا در صورت مراجعه و طی کردن دوره درمان بهبودی کامل را به دست می آورند.

افراد ناقل هپاتیت بی در صورت عدم درمان به بیمارهای پیش رونده کبدی از جمله نارسایی کبدی مبتلا خواهند شد که تنها راه درمان آنان پیوند کبد خواهد بود.

سالروز تولد باروخ ساموئل بلومبرگ برنده جایزه نوبل و کاشف ویروس هپاتیت B برابر با ۲۸ جولای مصادف با ششم مرداد به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا