با حمله دوباره به کامیون‌های ایرانی مرز بازرگان نیمه تعطیل شد

کاروان کامیون‌های ترانزیتی ایران بار دیگر در خاک ترکیه هدف حمله قرار گرفت و یک دستگاه کامیون با بار آن در آتش سوخت. پس از این حمله دولت ترکیه مرز خود را بسته و گذرگاه بازرگان به حالت نیمه‌ تعطیل درآمده است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران اعلام کرد که شامگاه سه‌شنبه (۲۰ مرداد / ۱۱ اوت) یک بار دیگر یک کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله قرار گرفت. این کامیون حامل بار از کشور گرجستان و در مسیر برگشت به ایران بود.

محمدجواد عطرچیان، مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در این حمله یک دستگاه کامیون ایرانی به آتش کشیده شد، خوشبختانه تلفات جانی نداشت اما بار و کامیون از بین رفت.»

این مقام ایرانی دولت ترکیه را مسئول تامین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و رانندگان کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی دانست. او افزود: «معاون وزیر راه و شهرسازی با سفیر ترکیه در ایران درباره این موضوع مذاکراتی داشته‌ و ما به دولت ترکیه اعلام کرده‌ایم که باید امنیت رانندگان ایرانی را حفظ کنند و غرامت رانندگانی را که در حوادث اخیر دچار خسارت مالی و جانی شده‌اند را بپردازد.»

این دومین حمله به کامیون‌های ایرانی در داخل خاک ترکیه در یک هفته اخیر است. جمعه گذشته (۱۶ مرداد/ ۷ اوت) نیز یک کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله قرار گرفت.

پس از حمله شامگاه سه‌شنبه مقامات ترکیه مرز را بستند اما مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی ایران اعلام کرد که مرز ایران همچنان باز است و کامیون‌ها می‌توانند وارد خاک این کشور شوند.

این مقام وزارت راه هم‌چنین گفت، ما نمی‌توانیم مرز را ببندیم و بستن مرز تصمیمی است که باید توسط مقامات شورای امنیت ملی گرفته شود. او افزود، به‌‌ رانندگان ایرانی اعم از رانندگان اتوبوس‌ها و کامیون‌ها اطلاع داده‌ایم که خاک ترکیه به خصوص شرق و جنوب این کشور ناامن و ریسک جابه‌جایی کالا در آن بسیار زیاد است.

مسیرهای آلترناتیو ترکیه

عطرچیان با معرفی مسیرهای آلترناتیو و جایگزین مسیر ترکیه گفت: «سه مسیر جایگزین را معرفی کرده‌ایم که مسیر اول “آذربایجان به روسیه” به طرف شمال اروپا،‌ مسیر دوم “آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه” به طرف اروپای مرکزی و مسیر آخر “ارمنستان، گرجستان” به اروپای مرکزی است.»

انفجار در خط لوله، صدور گاز ایران به ترکیه را متوقف کرد

این مقام وزارت راه تاکید کرد، البته هیچ کدام از این مسیرهای آلترناتیو، جذابیت مسیر ترکیه را ندارند و مسافت مسیر ترکیه کمتر است و ویزا نمی‌خواهد اما این سه مسیر اعلام‌شده طولانی‌تر هستد و هزینه حمل بار را افزایش می‌دهند.

علاوه بر حمله به کامیون‌های ایرانی، در دو هفته گذشته دو قطار مسافربری ایرانی به ترکیه هدف حمله قرار گرفت و یک بار نیز خط لوله گار ایران به ترکیه منفجر شد. در حادثه دیگری به یک اتوبوس مسافربری ایرانی که در حال برگشت از ترکیه بود در داخل خاک ایران و در منطقه‌ی کردنشین شمال غرب کشور حمله شد. در این حادثه یک نفر کشته شد و سه نفر نیز زخمی شدند.

این حملات نتیجه دور تازه‌ی از درگیری‌ها میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است. این دو از اواخر ماه ژوئیه و در پی انفجار پرتلفات شهر “سوروچ” ترکیه که به گروه “دولت اسلامی” (داعش) نسبت داده شد و ترور دو پلیس ترکیه توسط پ‌ک‌ک، به آتش‌بس دو ساله میان خود پایان دادند.

از آن پس جنگنده‌های ترکیه مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق را بمباران کردند و به بازداشت گسترده اعضا و هواداران این دو گروه در داخل ترکیه دست زدند. پ‌ک‌ک نیز این اقدام‌های دولت ترکیه را با حملات پیاپی به افراد ارتش و پلیس ترکیه و آتش زدن اماکن و وسائط نقلیه پاسخ داده است.

هفته گذشته سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، از بسته‌شدن موقت مرزهای غربی کشور خبر داد و گفت این اقدام براساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور صورت گرفته است. وزارت خارجه ایران نیز به شهروندان ایرانی توصیه کرد که از سفر زمینی به کشور ترکیه خودداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا