جلسه اعتراض آمیز بلوچهای افغانستان در واکنش به عدم مشارکت در کابینه وحدت ملی

بلوچ های افغانستان روز سه شنبه 7 بهمن 93 در اعتراض به عدم مشارکت دهی قوم بلوچ در تشکیل حکومت “وحدت ملی افغانستان” نشست اعتراض آمیزی به نام” دفاع از هویت ملیت بلوچ” در ولایت نیمروز برگزار کرده و هشدار دادند در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان برای احقاق حق شهروندی و قانونیشان تظاهرات و تحصن برگزار خواهند کرد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ در پی اعلام کابینه “وحدت ملی” در افغانستان و سهم گیری کلیه اقوام بزرگ افغانستان چون پشتون ها، تاجیک ها، ازبک ها ، هزاره ها، سادات و و مذهب اسماعیلی ها در این کابینه، خلا بزرگ عدم مشارکت بلوچها مورد اعتراض فعالان سیاسی و مذهبی بلوچ که بیشتر در استان های مرزی ایران و پاکستان هستند قرار گرفت.

در کابینه افغانستان به ترتیب:

سهم پشتون ها با 10 نامزد وزیر، حدود 40 درصد
سهم تاجیک ها با داشتن 6 نامزد وزیر، حدود 24 درصد
سهم هزاره ها با 3 وزارت حدود 12 درصد
سهم ازبک ها با معرفی 3 نامزد نیز حدود 12 درصد
سهم سادات با یک وزارت حدود 4 درصد.
سهم اسماعیلیه ها و ترکمن ها نیز با یک وزارت حدود 4 درصد در قدرت شامل می شوند.

اما بلوچ ها هیچ گونه سهمی در تشکیل دولت نداشته اند.

در همین رابطه و در اعتراض به عدم مشارکت دهی بلوچ ها در کابینه وحدت ملی افغانستان که پس از مدت طولانی معرفی شده بود و انتظار میرفت از قوم بلوچ نیز در این کابینه استفاده شود همایش اعتراضی در شهر زرنج ولایت نیمروز افغانستان با نان “” دفاع از هویت ملیت بلوچ” برگزار گردید.

این همایش که به همیاری فعالان سیاسی و مذهبی بلوچ های افغانستان و با شرکت اندیشمندان، معتمدان محلی ولایت نیمروز برگزار گردید با تاکید بر ضرورت وحدت و همدلی بین اقوام و مذاهب در افغانستان جایگاه ویژه “بلوچها” در کشور را یاد آورد شده و از بی توجهی مسئولان دولت وحدت ملی نسبت به این قوم انتقاد شد.

این همایش از ساعت 9 صبح روز سه شنبه 7 بهمن 1393 در تالار “الماس شرق” شهر زرنج با جمعیت بیش از 2 هزار نفری از سران قبائل، چهره های فرهنگی، علما ، معتمدان محلی و مردم برگزار گردید.

اختتامیه این جلسه با سخنرانی مولوی صلاح الدین موحد امام جمعه شهر زرنج به پایان رسید.

وی با تاکید بر احترام به کلیه اقوام و مذاهب از مسئولان نسبت به عدم توجه به قوم بلوچ که آن رااز اقوام بزرگ افغانستان خواند، انتقاد کرد و گفت: “در طول تاریخ بلوچ ها در دفاع از دین و خاکشان ثابت قدم بوده و از ملامت هیچ کس هراسی نداشته اند و در کنار آن به سایر مسلمانان و حقوقشان احترام گذاشته اند اما متاسفانه می بینیم که امروزه مسئولان از نجابت و احترام ملت بلوچ بهره سو برده و آنها را به باد فراموشی سپرده اند.”

در پایان جلسه شورای برگزار کننده جلسه با تمسک به رای مردم بلوچ قطعنامه ای صادر کردند که در صورت عدم توجه مسئولان به جلسه اعتراض آمیز و عدم توجه به حقوق مردم بلوچ و عدم مشارکت دهی آنها در کابینه وحدت ملی برای رساندن صدای خود تظاهرات های خیابانی برگزار خواهند کرد.

گفتنی است بلوچ ها با بیش از 4 میلیون جمعیت در کنار گستردگی انتشار آنها در سطح کشور در دو استان مرزی نیمروز و هلمند نیز به طور متمرکز حضور دارند

بلوچهای افغانستان دارای دو شورای محلی به نام های “شورای مرکزی مردم بلوچ افغانستان” که مقر آن در کابل است و شورای اجرائیوی ملیت بلوچ” که مقر آن در نیمروز است موارد متعلق به این قوم را پیگیری می کنند.

همچنین والی (استاندار) هلمند فردی به نام محمد نعیم بلوچ از قوم بلوچ انتخاب شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا