خشم مقامات سابق پاکستان از توسعه چابهار: وقتی بندر چابهار از رقیب به تهدید علیه امنیت ملی پاکستان تبدیل میشود!

(ای بلوچ،،، اگر قرارداد تجاری اخیر بین تهران و کابل و دهلی— که در واقع قراردادی هست بیشتر برای مدرن و مجهز کردن پایگاهها و اسکله های نظامی، پایگاه هوایی و دریایی و زمینی رژیم مستقردر کنارک و این قرارداد هیچگونه منفعت ملموس شغلی و مالی و رفاه اقتصادی برای مردم بلوچ و بومی چابهار به ارمغان و بدنبال ندارد– به جای چابهار، برای بندر فرضأ بوشهر یا بندر ماهشهر در ایران می بود، برای پاکستان نه که خوشایند، بلکه پاکستان از اینچنین قراردادی استقبال نیز میکرد، حال این قرارداد بنام یکی از شهرهای بلوچستان، یعنی چابهار امضاء شده، این عمل دهلی و تهران و کابل، به مزاج پاکستان خوش نمی آید، زیرا پاکستان دشمن اول قوم بلوچ و دولت فعلی تهران دشمن شماره دوم قوم بلوچ می باشد- ح د)،،، مقامات پاکستانی بارها در مصاحبه های خود از بندر چابهار به عنوان رقیب نام می بردند و نه تهدید اما در عین حال برخی از مقامات سابق دولت پاکستان در ادعایی عجیب موافقتنامه توسعه بندر چابهار توسط هند را تهدیدی مستقیم علیه امنیت پاکستان دانستند و گفتند پاکستان در حال منزوی شدن است.
به گزارش عصرهامون، از همان ابتدای امضای توافق نامه مشترک ایران و هندوستان برای توسعه سواحل چابهار پاکستانی ها به این توافق واکنش نشان دادند.
البته واکنش پاکستانی ها هم چندان دور از انتظار نبود زیرا آنها توسعه بندر گواتر که بسیار به موقعیت دریایی چابهار نزدیک است را از سال‌ها قبل با همکاری چشم بادامی ها و برای ورود به عرصه هاب‌های دریایی منطقه آغاز کرده بودند بنابراین نگاه کردن پاکستان به بندر چابهار به عنوان رقیبی جدی از پیش متصور بود.
هرچند با توجه به قراردادهای اقتصادی کلان منعقد شده میان ایران و پاکستان و البته نیاز اقتصادی دو کشور به یکدیگر قطعا روابط تهران و اسلام آباد در دیگر حوزه‌ها تقویت خواهد شد، اما اصول اقتصادی رقابت برای به وجود آوردن بالاترین مزیت نسبی را طلب می‌کند و از این رو چابهار باید خود را برای رقابت با گواتر آماده کند. موضوعی که مقامات پاکستانی نیز آن را به شکل رسمی مطرح کرده اند.
مقامات پاکستانی بارها در مصاحبه های خود از بندر چابهار به عنوان رقیب نام می بردند و نه تهدید اما در عین حال برخی از مقامات سابق دولت پاکستان در ادعایی عجیب موافقتنامه توسعه بندر چابهار توسط هند را تهدیدی مستقیم علیه امنیت پاکستان دانستند و گفتند پاکستان در حال منزوی شدن است.
ژنرال یاسین مالیک و ژنرال دیم لودهی، از مقامات سابق دفاعی این کشور گفتند: با توجه به وضعیت بین المللی، پاکستان در حال منزوی شدن است. آنها احساس می کنند که این وضعیت منفی حاصل سیاست های اشتباه دولت پاکستان است.
این اظهار نظر پاکستانی ها در تهدید دانستن توسعه چابهار در حالی مطرح می شود که مقامات دولت پاکستان پیشتر از چابهار به عنوان رقیب بندر گواتر یاد می کردند، علی ای حال به نظر می رسد مطرح شدن این اظهار بیشتر به نقش هندی ها در توسعه بندر چابهار و مشکلات دیرینه این کشور با پاکستان مربوط می شود.
تردیدی نیست که موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان یک فرصت طلایی است که هند به خوبی توانسته آن را به چنگ آورد.
تاکنون اهمیت پاکستان از این جهت بود که این کشور تنها دروازه ورود هند به افغانستان و آسیای میانه محسوب می شد و هرگونه ارتباط ریلی شمال جنوبی باید از خاک این کشور عبور می کرد. پاکستان می توانست به مدد این موقعیت استراتژیک 33 میلیارد دلار درآمد کسب کند، زیرا عدوات نظامی و کمک های بشردوستانه آمریکا و نیروهای ناتو باید از طریق پاکستان به این کشور ارسال می شد.
اما اکنون حتی آمریکا نیز می تواند از کوریدور ایران-افغانستان استفاده کند و پاکستان را دور بزند. هند طبیعتا بزرگترین برنده این موافقتنامه خواهد بود، زیرا تاکنون پاکستان مانع از تجارت هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه بود. پیوند چین و پاکستان برای محدود کردن هند در داخل آسیای جنوبی از طریق کوریدور اقتصادی چین-پاکستان نیز شکست خورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا