طيف وسيعى از فعالان سياسى و مدنى انتخابات ايران را تحريم كردند

سپيده پور آقايى ، فعال مدنى و از بنيانگذاران كمپین ” امتناع ” در مصاحبه با “العربیه.نت” هدف از راه اندازی این کمپین را ” تقویت صدای مستقل جریاناتى که خارج از حیطه ی محدود جناح های دورن حکومتی به دنبال طرح مطالبات ساختاری و نقد همه جانبه سیستم شبه انتخاباتی ناکارآمد جمهوری اسلامی است” ، عنوان كرد.

با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهورى ايران ، و شدت گرفتن رقابتها بين دو كانديداى دو جناح يعنى حسن روحانى رئيس جمهور ايران و حاميانش از اعتدال گرايان واصلاح طلبان از يك سو ، و ابراهيم رئيسي كانديداى جناح محافظه كاران كه مورد حمايت اصولگرايان و ديگر گروههاى نزديك به رهبر جمهورى اسلامى ايران على خامنه اى ، نيز هست ، بسيارى از فعالان مدنى و سياسى، انتخابات ايران را تحريم كردند.

در اين ميان ، تعدادى از فعالان شناخته شده با راه اندازى كمپين “امتناع” مردم ايران را به تحريم انتخابات دعوت كرده اند. اين کمپين برای اولین بار با این فرم و محتوا درعرصه سیاسی ایران رخ داده، و امکان مشارکت و حضور چهره های شناخته شده سیاسی فرهنگی از یک طرف و فعالین مستقل از طیف های گوناگون و حتی مليتهای ایرانی بوده است که به زبان مادری خود مطالبات خود را در فیلم هایی که در صفحه فيسبوك اين کمپین منتشر شد ، بیان کردند.

تقويت صداى جريانهاى مستقل

سپيده پور آقايى ، فعال مدنى و از بنيانگذاران كمپین ” امتناع ” در مصاحبه با “العربیه.نت” هدف از راه اندازی این کمپین را ” تقویت صدای مستقل جریاناتى که خارج از حیطه ی محدود جناح های دورن حکومتی به دنبال طرح مطالبات ساختاری و نقد همه جانبه سیستم شبه انتخاباتی ناکارآمد جمهوری اسلامی است” ، عنوان كرد.

به گفته پور آقايى ، از نگاه بانیان این کمپین کارویژه سیستم شبه انتخاباتی به ویژه پس از سال 88 نه حرکت به سمت تحول یا حتی اصلاح، بلکه قدرت بخشیدن به هرم قدرت مطلقه و بازوهای امنیتی نظامی آن برای اجرای سیاست های ضد ملی در داخل و خارج از ایران بوده است”.

اين فعال مدنى و از مديران ” کارگاه آموزشی شهروندیار ” درباره تاثير نتايج انتخابات در جامعه ايران گفت : ” ما معتقدیم دورهمیشگی و باطل امیدواری پیشا انتخاباتی و ناامیدی پسا انتخاباتی تنها دستاوردش این بوده که جامعه ایران را نسبت به توان امکان تغییر، کرخت وبی حس کرده. در حالی که فضا برای تنفس جامعه مدنی روز به روز سخت تر و ناممکن تر شده است”.

او افزود:” درواقع شقه کردن تحول خواهان به دو دسته ی “رای دهنده” و “رای ندهنده” هر چند سال یک بار ، تنها حاصل تلاش بیهوده ی تمام این سالها برای برون رفت از بحران های متعدد با توسل مطلق به صندوق رای بوده است”.

پور آقايى مى گويد : ” بر اساس اطلاعاتی موثق که به دست ما رسیده بسیاری از فعالین که قصد داشته اند در بیانیه هایی نظر خود را در مورد انتخابات بیان کنند، بارها توسط وزارت اطلاعات احضار شده اند”.

فشارهاى امنيتى به تحريم كنندگان طبق مطالب منتشر شده در صفحه فيسبوكى كمپين امتناع، حشمت الله طبرزدی ، دبير جبهه دمكراتيك ايران و از اعضای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر به نمایندگی از این گروه در داخل ايران، به همین مساله اشاره می کند که اعضای همبستگی در روزهای پیش، بارها توسط وزرات اطلاعات احضار شده اند و از انها خواسته شده که به هیچ وجه در مورد بایکوت انتخابات سخن نگویند.

هاشم خواستار از اعضای کانون صنفی معلمان ایران و زندانى سياسى سابق ، انتخابات را فرامايشى ” توصيف كرده و با دعوت به تحريم ، گفته ” روشنفكر بايد راه نشان دهد تا ملت سرنوشتش را به دست بگيرد نه اينكه آنها را گمراه كند كه از چاله به چاه بيفتد و يا برعكس از چاه به چاله بيفتد.”

حسن شریعت‌مداری، سیاستمدار ايرانى نيز در پیامی ويديويى ‌گفته: بیایید قدرت عدم حضور خود را به نمایش بگذاریم. شریعت‌مداری در ادامه پیام خود با خطاب به حسن روحانی و برشمردن برخی از سخنان کذب او می‌گوید فریب تا کی؟ در آخر، او به جنایات رئیسی و فساد قالیباف اشاره می‌کند و از مردم می‌خواهد: بیایید نه فریب بخوریم و نه اجازه بدهیم دیگران ما را بفریبند. امتناع آغاز یک انتخاب است.بیایید با هم امتناع را انتخاب کنیم”.

انتخابات وجامعه بين المللى

محسن بهزاد کریمی محقق و خبرنگار پارلمانی اتحادیه اروپا در حمایت از کمپین امتناع گفته :” به دو دلیل عمده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمیکنم . دلیل اول اینکه دیکتاتور از این فرصت میتواند استفاده کند تا در جامعه بین الملل برای خودش مشروعیت پیدا کند ، شاید با این دلیل همه شما آشنا باشید اما دلیل مهم تر منافعی است که دیکتاتور در درون ساختار و درون مرزها و در جامعه از انتخابات حاصلش میشود”.

احمد رافت، روزنامه نگار و نویسنده نيز در ويديويى كه در صفحه اين كمپين منتشر شده گفته: ” امتناع از انتخابات در جمهوری اسلامی ایران می تواند دلایل بسیاری داشته باشد . به عنوان مثال این انتخابات یا هر انتخاباتی که تا کنون برگزار شده نه آزاد بودند نه دموکراتیک نه سالم و حتی نه رقابتی در عمده موارد” .

رافت افزوده: ” علاوه بر این کسانی که کاندید میشوند همه از صافی شورای نگهبان گذشتند و کسانی هستند که نظام به نوعی آنها را قبلا انتخاب کرده و شهروند با رای خودش تنها میتواند یکی را از میان برگزیدگان نظام انتخاب بکند”.

محسن سازگارا، فعال سیاسی ، و عضو اتحاد برای دمکراسی در ایران (UDI )در حمایت از کمپین امتناع گفته: ” انتخابات در ایران آزاد نیست، آنچه که تحت عنوان انتخابات برگزار می‌شود تنها یک کاریکاتور و یک شبه انتخابات است انتخاباتی که شورای نگهبان دارد، انتخاباتی که امکان تقلب در آن وجود دارد و کاندیداهای مردم در بین آن نیستند انتخابات آزاد نیست”.

نقش زنان در تحريم انتخابات

آوا هما، نویسنده کرد و فعال حقوق زنان، با مشاركت در کمپین امتناع نوشته: ” تحریم فراگیر انتخابات مشروعیت نظام را هم نزد جامعه جهانی و از آن مهمتر نزد هواداران داخلی نظام و مردم عادی جامعه به شدت زیر سوال خواهد برد”.

او فزوده: ” تحریم گسترده انتخابات از سوی زنان پیامی آشکار به دنیا خواهد بود که آنان حاضر به تمکین کردن به موقعیت فرودست خود و اعتبار بخشی سیاسی به آن نیستند. این امر در کمترین حالت استفاده ابزاری و جناحی جمهوری اسلامی از زنان برای مشروعیت‌بخشی به ستم روزمره و قانونی تحمیلی آن بر زنان را دچار چالشی جدی خواهد کرد.

” آوا هما معتقد است كه ” تا آنجا که به مسئله برابری جنسیتی و حقوق زنان و اقلیتهای فرهنگی و دینی ایران مربوط است تفات میان دو جناح اصلاح‌طلب یا “استمرار طلب،” و “تند‌رو”، ظاهری است نه اساسی. او افزوده : شاید اصلاح‌طلبان به سهولت بیشتری اجازه برگزاری کنسرتهای موسیقی و اجراهای هنری دیگر بدهد اما هر دو بخش‌ از حاکمیت با اساس قانون‌های ضد زن و تبعیض امیز مصرحه در قانون اساسی موافقند به این دلیل ساده که نه امکان و نه تمایل مخالفت با آن را دارند”.

شهلا دراجي ، فعال عرب و عضو سازمان “صداى زنان اهواز” هم با مشاركت ويديوى در كمپين امتناع گفته: ” چرا بايد در انتخاباتي شركت كنيم كه مي دانيم فرقي بيني كانديدهاي انتخاباتي نيست و اگر اين افراد مي خواستند كاري براي ملت ها بكنند ٣٩ سال وقت داشتند تا به وضعيت زندانيان ، بيكاران ، طوفان هاي شني و ريزگردها ، حقوق زنان و زبان مادرى سيدگي كنند و به همين دليل اي مشاركت در اين انتخابات يعني كمك به استمرار اين نظام .

با صداي بلند مي گويم : نه به اين انتخابات “. شريفه جعفرى، شاعر و فعال آذربایجانی حقوق زنان، مى گويد: وقتى كه حكومت حقوق شهروندان آذربايجانى و حقوق كل ايران را به رسميت نمى شناسد، وقتى زن حق كانديد شدن ندارد، به شركت در انتخابات توصيه نمى كند”. جمعى از فعالين زن كرد ، نيز با به راه انداختن يك كمپين خواستار تحريم و تخليه شهر در روز انتخابات شدند.

تحريم گروههاى سياسى اپوزسيون

گفتنى است گروههاى سياسى اپوزسيون مانند سازمان “مجاهدین خلق” ، كنگره مليتهاى ايران فدرال ( ائتلافى از 14 حزب و گروه سياسى ترك ، كرد، عرب، بلوچ، تركمن، لر و بختيارى) ، شش حزب كردهاى ايران ، حزب تضامن دمكراتيك اهواز، برخى گروههاى ترك آذربايجانى ، جبهه ملى ايران ، جبهه دمكراتيك ايران و گروههاى ديگر مانند سلطنت طلبها و غيره ، هر كدام با صدور بيانيه هايى جداگانه ، شركت در انتخابات را تحريم كرده و شركت در آن را به سود ادامه بقاى نظام ديكتاتورى جمهورى اسلامى و ظلم تبعيض و ستم داخلى و جنگهاد فرقه اى و منطقه اى و حمايت از تروريسم ، دانسته اند.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا