مولوی عبدالحمید: مشارکت در مدیریت کشور و آزادی‌ مذهبی خواسته‌ اهل سنت ایران است

اهل سنت در ایران از رسیدن به پست‌‌های عالی مدیریتی محروند. در سال‌های گذشته، هنگامی که اکثر اعضای مجلس شورای اسلامی ایران در دست اصلاح طلبان بود، قصد داشتند جلال جلالی زاده نماینده کُرد اهل سنت را به عضویت هیئت رئیس مجلس انتخاب کنند که با هشدارهایی از سوی برخی از مراجع شیعه و روحانینون در قم مواجه شدند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، در مراسم نماز جمعه 5 مه این شهر با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، «مشارکت در مدیریت‌های کلان کشور» و «تأمین آزادی‌های مذهبی» را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل سنت از رئیس‌جمهور آینده برشمرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مولوی عبدالحمید افزود: «وظیفه همه ما در انتخابات پیش رو بسیار سنگین است. مهم‌ترین خواسته و آرزوی ما آن است که فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که سعه‌صدر و دوراندیشی داشته باشد و انتخابش به نفع مملکت و به نفع جهان اسلام باشد. خواسته ما آن است که فردی انتخاب شود که برای ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل سنت که با مشکلات بیشتری مواجه است مفید و مؤثر باشد».

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به مرور 40 سال از برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: «لذا وقت آن رسیده است که بزرگان نظام دغدغه‌های جامعه اهل سنت را برطرف کنند. مهمترین دغدغه طبقات مختلف جامعه اهل سنت کشور آن است که اصل «شایسته‌سالاری» مدنظر قرار گیرد و از توانمندان و شایستگان اقوام، مذاهب و گرایش‌های مختلف به‌صورت مساوی و عادلانه کار گرفته شود».

خطیب جمعه زاهدان تاکید کرد: «درخواست جامعه اهل سنت آن است که از شایستگان اهل سنت در رده‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین رئیس‌جمهور، معاونین وزیران، سفارتخانه‌ها و مدیریت‌های استانی کار گرفته شود.

نباید بین شایستگان اقوام و مذاهب تفاوت وجود داشته باشد؛ این حق ملت ایران و مطابق قانون اساسی کشور است». مولوی عبدالحمید گفت: «قانون اساسی کشور به‌جز ریاست‌جمهوری در بقیه موارد بر مساوات و برابری بین اقوام و مذاهب تاکید دارد. البته تقاضای جامعه اهل سنت آن است که در این یک مورد هم تجدیدنظر صورت گرفته و اصلاح شود».

او با تاکید بر لزوم اجرای عدالت و رفع تبعیض تاکید کرد و افزود: «مساوات و عدالت باید اجرا شود. تبعیض‌های قومی و مذهبی مغایر با قانون و بر خلاف عدالت است. تمام اقوام و مذاهب باید با یک دید نگریسته شوند؛ این به نفع نظام جمهوری اسلامی است و به وحدت ملی و امنیت پایدار کمک می‌کند.

مساوات بین اقوام و مذاهب مایه سربلندی نظام جمهوری اسلامی و عزیزان شیعه ما خواهد بود که اکثریت اول جمعیت کشور و اکثریت دوم جهان اسلام را تشکیل می‌دهند. دنیا دنبال الگو است و ما شایسته‌تریم بر اینکه برای حرکت‌های اسلامی و جهان اسلام الگو و نمونه باشیم». وی «تامین آزادی‌های مذهبی» را دیگر خواسته جامعه اهل سنت عنوان کرد و گفت: «باید آزادی‌های مذهبی اهل سنت در کلان‌شهرها و تمام نقاط کشور تامین شوند.

اهل سنت در شهرهایی که در اقلیت قرار دارند باید بتوانند نمازشان را آزادانه برگزار کنند و کسی به‌عنوان پلیس امنیت یا نهاد و ارگان دیگری مزاحم‌شان نشود. نباید نماز و مراسم مذهبی ما امنیتی تلقی شوند». اهل سنت در ایران از رسیدن به پست‌‌های عالی مدیریتی محروند.

در سال‌های گذشته، هنگامی که اکثر اعضای مجلس شورای اسلامی ایران در دست اصلاح طلبان بود، قصد داشتند جلال جلالی زاده نماینده کُرد اهل سنت را به عضویت هیئت رئیس مجلس انتخاب کنند که با هشدارهایی از سوی برخی از مراجع شیعه و روحانینون در قم مواجه شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا