گفت و شنود پیرامون وضعیت حقوق‌بشر در بلوچستان پاکستان / ابراهیم حسین بر

حمل حیدر بلوچ سخنگوی جنبش ملی بلوچ (BNM) که سخنران اصلی این سمینار در استراسبورگ فرانسه بوده حکومت پاکستان را به حمایت از تروریسم جهانی متهم نمود و کشورهایی مانند چین را مدافع “فعالیت‌های نامشروع پاکستان” دانسته. وی با تأکید بر نقض مکرر حقوق‌بشر و تضییع حقوق انسانی شهروندان بلوچ، این مسئله را یکی از نگرانی‌های عمده‌ای دانست که می‌بایست فوراً توسط جامعه جهانی به دولت فدرال پاکستان گوشزد شود.
ژئوپولیتیک ثبات و ناثباتی در خاورمیانه و شبه قاره‌ی هند در دهه‌های معاصر همواره متأثر از مداخلات و گزارشات دول اروپایی و غربی بوده است؛ مرزهای جغرافیایی این ناحیه نیز عمدتاً با صلاحدید استعمارگران ترسیم شده است، با این حال وضعیت حقوق‌بشر و مفاهیم برآمده از آن به مناقشه‌ای مزمن و لاینحل میان دولت‌ها، احزاب و جریانات سیاسی بدل شده است.
در همین راستا پارلمان اروپا، با سازماندهی سمیناری با مضمون “هماهنگی بین اسرائیل و کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم جهانی” در یکی از پانل‌های نشست سالیانه‌ی خود با حضور پنجاه تن از نمایندگان پارلمان و تعدادی از فعالان سیاسی بلوچ، وضعیت حقوق‌بشر و سیاست‌های حاکم بر پاکستان و ایالت بلوچستان این کشور را مورد تحلیل و آنالیز قرار داده است؛ اگرچه اسرائیل خود دولتی است که بیشترین قطعنامه در محکومیت آن در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل صادر گردیده و نیز بزرگ‌ترین ناقض حقوق زنان در سطح بین‌الملل شناخته می‌شود.
حمل حیدر بلوچ سخنگوی جنبش ملی بلوچ (BNM) که سخنران اصلی این سمینار در استراسبورگ فرانسه بوده حکومت پاکستان را به حمایت از تروریسم جهانی متهم نمود و کشورهایی مانند چین را مدافع “فعالیت‌های نامشروع پاکستان” دانسته. وی با تأکید بر نقض مکرر حقوق‌بشر و تضییع حقوق انسانی شهروندان بلوچ، این مسئله را یکی از نگرانی‌های عمده‌ای دانست که می‌بایست فوراً توسط جامعه جهانی به دولت فدرال پاکستان گوشزد شود.
این فعال سیاسی همچنین از فعال کردن کوریدور اقتصادی چین- پاکستان استقبال و ابراز امیدواری نمود هرگونه موانع در راه توسعه اقتصادی این دو کشور از میان برداشته شود، با این‌حال سیاست‌های جاری اقتصادی چین در پاکستان که به اعتقاد وی فساد را در میان طبقه بوروکرات، مقامات ارشد دولتی و سیاستمداران کشور افزایش داده و موجب ناخرسندی مردم بلوچ شده است، را مورد انتقاد قرار داد.
در سال‌های اخیر، پاکستان مکرراً از سوی نهادهای جهانی یکی از کشورهای ناقض حقوق‌بشر شناخته شده است؛ کمیسیون حقوق‌بشر پاکستان در جدیدترین گزارش خود نسبت به مواردی از صلح و امنیت، خشونت علیه زنان و کودکان، آموزش و پرورش، بهداشت و آزادی بیان ابراز نگرانی جدی کرده است. سازمان عفو بین‌الملل نیز موارد متعددی از خشونت‌های نظامی و ناپدیدشدگان اجباری را در گزارش خود آورده است، با این‌حال سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز علیرغم آنکه حکومت پاکستان را به دلیل عمل ننمودن به تعهدات قانونی و سیاسی خود سرزنش نموده، نسبت به حملات مسلحانه جدایی‍طلبان و ملی‌گرایان بلوچ علیه غیرنظامیان نیز هشدار داده است.
فولیو مارتسلو، در دیدارش با فعالان بلوچ در پارلمان اروپا با تأکید بر حمایت این نهاد از شهروندان بلوچ و مسئولیت حکومت پاکستان در صیانت از حقوق اتباع خود، به هیئت فعالان و احزاب بلوچ اطمینان داد این مهم را در سطح مقامات عالی پارلمان مطرح خواهد نمود.
این رخداد با اقبال رسانه‌های محلی بلوچستان پاکستان مواجه شده است، ساجد حسین روزنامه‌نگار محلی به نقل از حمل حیدر بلوچ، این دیدار را “یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای سیاسی” احزاب بلوچ دانسته است. آقای حیدر بلوچ همچنین در مصاحبه با پایگاه بلوچستان تایمز می‌گوید: پس از گفتگو با آنتونیو تاجانی معاون پارلمان اروپا، امیدوار است در جلسات آتی پارلمان، قطعنامه‌ای در راستای متعهد ساختن پاکستان به رعایت حقوق شهروندان بلوچ صادر شود.
روزنامه کریستین پست پاکستان نیز در مصاحبه با آلبرتو سیریو (سیاستمدار ایتالیایی عضو پارلمان اروپا)، به نگرانی‌های امنیتی در خصوص آزادی‌های مدنی و حقوق اقلیت‌ها از جمله مسیحیان و بلوچ‌های پاکستان اشاره نموده است. آقای سیریو، پاکستان را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان دانست که ارتش و دستگاه امنیتی این کشور سوابقی همچون حمایت از القاعده و رهبران این گروه را در رزومه “سیاه” خود دارند، وی معتقد است: هرچند جامعه جهانی از این “واقعیت تلخ” آگاه است اما می‌بایست کمک‌های مالی به “کشوری که گروه‌های تروریستی را تقویت می‌کند” و آقای سیریو آن را “باج‌خواهی هسته‌ای” تعبیر می‌کند، متوقف شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا