بافت بلوچ ایرانشهر به دست پاکستانی ها افتاد

کلاف سردرگم کارخانه بافت بلوچ سرانجام گشوده شد. مسئولان دولتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی‌های کارشناسی سرنخ این کلاف را به‌دست سرمایه‌گذاران پاکستانی دادند تا به روزهای نشیب این کارخانه پایان دهند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از صنعت، کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر یکی از آن واحدهای تولیدی است که سرنوشتی پرپیچ‌وخم دارد. سرنوشتی به درازای ۳۶ سال، که در برخی از صفحه‌های آن گاهی ۲هزار کارگر، کار می‌کردند و گاهی هم صدها کارگر به‌دلیل حقوق معوق دست به تحصن می‌زدند. در این سرنوشت پرفراز و نشیب، بافت بلوچ ایرانشهر گاهی دولتی بود و گاهی خصوصی، با اینکه بعضی از کارشناسان معتقدند خروج از رکود در کشور از مسیر خصوصی‌سازی می‌گذرد اما شیوه اجرای خصوصی‌سازی و ناکارآمدی مدیران وقت، سبب شد روزهای خصوصی شدن برای این کارخانه چیزی جز بدهکاری، تولید حداقلی، اعتراض و کارگران بیکار در پی نداشته باشد. کارخانه بافت بلوچستان ایرانشهر در سال ۸۷ و در پی اجرای اصل۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار و از دست دولت خارج شد، دیری از این موضوع نگذشت که ظرفیت تولید این کارخانه روز به روز پایین‌تر آمد و در نتیجه به تعداد کارگرانی که با عبارت تعدیل نیرو مواجه می‌شدند، افزوده می‌شد اما سرانجام مسئولان دولتی تصمیم گرفتند که مردم استان سیستان و بلوچستان را از این کارخانه محروم نکنند و برای احیای این کارخانه اقدامات لازم را در پیش گیرند.

 

پیش از اینکه خروج از فهرست شرکت‌های مشمول به بخش خصوصی برای کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر مصوب شود، مسئولان ارشد دولتی با نگرش مثبتی که از احیای این واحد تولیدی داشتند، از وضعیت کنونی این کارخانه، ناراضی به نظر می‌رسیدند. این نگاه به گونه‌ای بود که مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم به‌دلیل حفظ اشتغالزایی این واحد صنعتی در استان سیستان و بلوچستان در فروردین ماه سال گذشته دستور اعطای تسهیلات ۳ میلیارد دلاری داد. این در حالی بود که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی دلیل اعطای این تسهیلات را، اهمیت اشتغالزایی کارخانه در استراتژی تامین امنیت منطقه دانسته و گفته بود: با وجود اینکه کارخانه متعلق به دولت نیست اما با این حال ۳میلیارد دلار اعتبار در اختیار آنها قرار داده و همچنین بخشی از فناوری‌های مورد نیاز آنها را تامین کرده‌ایم. بهروز ریاحی در ادامه آن گفت‌وگو توضیح داده بود: براساس یکی از مصوبات دولت در سفر به سیستان و بلوچستان مقرر شد تا شرکت بافت بلوچ دوباره زیرپوشش ایدرو قرار بگیرد. این در حالی بود که این شرکت در سال ۸۷ با هدف خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی به بانک مسکن واگذار شده که با این واگذاری، متاسفانه ظرفیت تولید و اشتغالزایی این شرکت کاهش قابل توجهی یافته بود. از این خبر حدود ۱۲ ماه گذشت و در آن مدت به نظر می‌رسید دولت در انتظار بهبود وضعیت این واحد تولیدی است. سرانجام در چهارمین روز فروردین امسال علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفت: پیگیری‌های انجام شده پس از سفر رییس‌جمهوری به استان نتیجه داد و واحد نساجی بافت بلوچ ایرانشهر به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود. با خروج کارخانه بافت بلوچ از فهرست واگذاری، شرکت‌های توسعه‌گر می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و حیات بخشیدن به این مجموعه ورود پیدا کنند. در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از فهرست سازمان خصوصی‌سازی خارج شد و با حمایت دولت به‌زودی شاهد توسعه این واحد نساجی خواهیم بود.

 

در انتظار روزهای خوب کارخانه
از زمانی که کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر به دولت بازگشته، از کارگران بیکار شده این کارخانه تا مدیران دولتی در استان سیستان و بلوچستان در امید و تلاش برای رسیدن به روزهایی هستند که صدای دستگاه‌های کارخانه بافت بلوچ دوباره تا صدها متر دورتر به گوش برسد و ۲هزار کارگر آن دوباره مشغول به کار شوند.
نادر میرشکار درباره وضعیت کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر به صمت می‌گوید: واحد صنایع بافت بلوچ ایرانشهر از واحدهایی است که قبل از انقلاب اسلامی برای اجرا در منطقه ایرانشهر طرح‌ریزی شده و با ظرفیت اشتغال در حدود ۲هزار نفر شروع به فعالیت کرده بود. در روند تولید این واحد صنعتی، تهیه مواد اولیه هر واحد در همین زنجیره پیش‌بینی و تمام مواد لازم برای تولید پارچه در این واحد تولید می‌شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با مسائل و مشکلاتی که برای این واحد صنعتی به وجود آمده بود باعث شد تا این واحد دچار نوساناتی در تولید شود و در نهایت این کارخانه از روندی که تعریف شده بود خارج و واحدهای تولیدی به حالت غیرفعال تبدیل شدند. وی با اشاره به مشکلاتی که برای این واحد تولیدی به وجود آمده بود، ادامه می‌دهد: تمام این مشکلات باعث شد تا اشتغال و تولید در این واحد تولیدی به عددی برسد که در مقایسه با حالت قبل به چشم نمی‌آید.

بعد از گذشت مدتی با توجه به سیاست‌های حاکم قرار بر این شد که این واحد براساس اصل۴۴ قانون اساسی که معروف به اصل خصوصی‌سازی است، در فهرست واحدهای مشمول واگذاری به بخش خصوصی قرار بگیرد. میرشکار همچنین درباره فعال شدن این واحد صنعتی توضیح می‌دهد: برای فعال شدن این واحد کارهای زیادی انجام شد اما به نتیجه نرسید. از طرف دیگر کل صنایع کشور در این مقطع با مشکلاتی رو به رو هستند که ادامه فعالیت تولید برای آنها سخت شده است. واحد تولیدی صنایع بافت بلوچ ایرانشهر در سال‌هایی که با این مشکلات مواجه بود دچار مشکلات کارگری نیز بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: زمانی که این مشکلات به وجود آمدند سازمان گسترش ایدرو هم نتوانست سرمایه‌گذاری لازم را برای این واحد انجام دهد، از طرف دیگر سازمان خصوصی‌سازی هم تصمیم‌گیری نهایی نکرده بود تا اینکه خوشبختانه سال گذشته با نگاه کارشناسی وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد این واحد به بخش دولتی بازگردد و تبدیل به شرکت هلدینگ (مادر تخصصی) شود.
در پایان سال ۹۳ با پیگیری‌های مداوم وزیر صنعت، معدن و تجارت و بعضی دیگر از مسئولان این واحد از فهرست مشمول واگذاری به بخش خصوصی خارج شد و اکنون در مالکیت سازمان گسترش ایدرو بوده و با حداقل ظرفیت در بخش‌های ریسندگی و رنگ‌ریزی مشغول فعالیت تولیدی است. وی با اشاره به اینکه این کارخانه نیاز به بازسازی دارد، توضیح می‌دهد: زیرساخت‌های این کارخانه متعلق به دوره‌های قبل بوده و اکنون نیاز به بازسازی دارد و برای جذب سرمایه‌گذار، رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا وضعیت این کارخانه هر چه زودتر و سریع‌تر بهبود یابد و با حداکثر ظرفیت تولید کار خود را ادامه دهد. میرشکار در ادامه از احتمال حضور پاکستانی‌ها در بخش سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد و می‌گوید: با احتساب ظرفیت مناسب پاکستان در بخش ریسندگی و اینکه متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان بحث قاچاق محصولات ریسندگی کشور پاکستان وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیت‌های این کشور استفاده کنیم و برای جذب سرمایه‌گذار از کشور پاکستان اقداماتی انجام شد. در پاکستان با بعضی از سرمایه‌گذاران مذاکراتی داشتیم و آنها را از ظرفیت کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر مطلع کردیم. در نتیجه آن مذاکرات، خوشبختانه نخستین گروه سرمایه‌گذار پاکستانی به کشور ما آمدند و از کارخانه بازدید کردند تا برای مشارکت در سرمایه‌گذاری از آنها استفاده کنیم. وی با اشاره به طرح‌هایی که در این کارخانه امکان به اجرا درآمدن دارند، می‌گوید: پس از تصویب نهایی این طرح‌ها و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با پاکستانی‌ها برای توسعه این کارخانه و ایجاد اشتغال به‌طور قطع تلاش خواهیم کرد و آنها را به مرحله اجرا خواهیم رساند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا