دیدار نماینده “گروه حقوق بشر بلوچستان” با دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر / امین شه بخش

نماینده “گروه حقوق بشر بلوچستان” در ابتدای سخنانش با برشمردن بخشی از مظالم روا داشته شده نظام به مردم سیستان و بلوچستان، به ساختار دینی نظام و قانون اساسی و قوانین سراسر از تضاد و تبعیض آمیز آن نیز اشاره کرد و گفت، که ساختار و قوانین این نظام، موجبات نقض حق بشر توسط کارگزارانش را فراهم میکنند.
در جریان سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، که از روز دوشنبه ۲۹ فوریه ۲۰۱۶ (دهم اسفند ۱۳۹۴ شمسی) آغاز شده و تا ۲۵ مارچ (ششم فروردین ۱۳۹۵) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو ادامه خواهد یافت، نماینده “گروه حقوق بشر بلوچستان” خانم “صبها بندوئی” به همراه نمایندگان دیگر ملّیتها و اقلیتهای دینی و مذهبی ساکن ایران، در روز ۱۱ مارچ در یک اجلاس حاشیه ای، جهت افشای موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، با دکتر احمد شهید دیدار نمودند.

مدعوین و سخنرانان اصلی جلسه شامل بودند از جناب دکتر احمد شهید، خانم گئرالدینه نماینده پارلمان کنفدراسیون سوئیس و معاون رئیس حزب سوسیالیست این کشور و از شخسیت های گروه “دوستداران خلق کرُد”، خانم دیانا علایی رئیس بین المللی جامعه بهائیان، تیمور علیاسی از انجمن حقوق بشر کردستان ایران مستقر در ژنو، خانم صبها (صباح) بندوئی نماینده گروه حقوق بشر بلوچستان، خانم دکتر کارئن پارکر مدیر آموزش و توسعه بین المللی، وی ریاست این جلسه را نیز بر عهده داشت.

نماینده “گروه حقوق بشر بلوچستان” در ابتدای سخنانش با برشمردن بخشی از مظالم روا داشته شده نظام به مردم سیستان و بلوچستان، به ساختار دینی نظام و قانون اساسی و قوانین سراسر از تضاد و تبعیض آمیز آن نیز اشاره کرد و گفت، که ساختار و قوانین این نظام، موجبات نقض حق بشر توسط کارگزارانش را فراهم میکنند.

از جمله وی با اختصار به تشریح مولفه های فرهنگی، قومی و دینی مردمان بلوچ پرداخت که سنی مذهب هستند و در ادامه به مذهب رسمی حکومتی (شیعه) ایران اشاره نمود و گفت، که مولفه مذهبی و شیعه گری دولت ایران، در کشوری که تعدد اقوام و ادیان و مذاهب وجود دارد، مصداق نقض حقوق دیگر اقلیتهای مذهبی و دینی میباشند.

وی همچنین با اشاره به زبان مادری مردم بلوچ، در ادامه اظهاراتش گفت ، اگر چه در قانون اساسی جمهوری اسلامی، این حق به اقلیتهای قومی داده شده است، تا در مناطق خودشان موازات با تدریس زبان فارسی به تدریس زبان مادری خود نیز بپردازند، اما متاسفانه جمهوری اسلامی با نقض اصول قانون اساسی خودش، مانع از تدریس زبان بلوچی میشود و به آن با نگاه امنیتی، مینگرد.

ایشان در ادامه افزود و گفت، که پنجاه در صد از بچه ها، کودکان و نوجوانان بلوچ و فرزندان مردمان ساکن در سطح استان، به دلایل فقر اقتصادی خانواده هایشان از رفتن به مدارس و یا ادامه تحصیل محروم هستند، وی با برشمردن وضعیت سخت زنان بلوچ و عدم وجود مراکز خدمات رسانی دولتی به زنان و کودکان، به سطح بالای آمار مرگ و میر نوزادان و مادران در بلوچستان، اشاره نمود.

وی با اشاره به مرز مشترک و طولانی استان سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان، به موضوع عدم بکارگیری قابلیت و ظرفیتهای موجود استان برای دادوستد های اقتصادی و تجاری، اشاره نمود و در ادامه سخنانش با استناد به سخنان حسینعلی شهریاری نماینده مردم شهرستان زاهدان و حمید رضا پشنگ ریگی نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی، به فقر مطلق مردم بلوچ که به گفته این دو نماینده، بالای ۷۵ درصد میباشد، توضیحاتی را برای دکتر احمد شهید و دیگر حضار جلسه، بیان نمود.

خانم بندویی به تلاشهای بی وقفه جمهوری اسلامی در مسدود کردن مرزهای استان با دو کشور پاکستان و افغانستان اشاره نمود و گفت، جمهوری اسلامی به جای سرمایه گذاری در بخش های آموزشی و تحصیلی، بهداشت و خدمات رسانی عمومی، یا به جای سرمایه گذاری در امور زیرساخت های اقتصادی و فراهم نمودن زمینه برای ایجاد فرصت های شغلی و اشتغالزا، سالانه دهها میلیارد تومان را در راه مسدود کردن مسیر تجارت و دادوستد مردمان مرزنشین این استان، هزینه میکند.

ایشان در ادامه سخنانش گفت، که طی دو، سه سال اخیر هزاران تن از حوانان و مردان بلوچ به دلیل فقر مالی و فقدان فرصت شغلی، به هدف تامین امرار معاش خود و خانواده هایشان به شغل و کارهای کاذب روی آورنده اند و در این راه صدها تن از آنان، مورد هدف گلوله های مامورین نظامی و امنیتی حکومت قرار گرفته و کشته شده اند.

وی با استناد به سخنان خانم شهیندخت مولاوردی نماینده رئیس جمهور حسن روحانی در امور زنان و خانواده، مبنی بر اعدام کردن همه مردان یک روستا در بلوچستان توسط حکومت به اتهام قاچاقچیان مواد مخدر، به درد، رنج و بی پناهی خانواده های این اعدام شدگان اشاره نمود.

نماینده “گروه حقوق بشر بلوچستان” در پایان سحنانش، از دکتر احمد شهید درخواست نمود، تا با استناد به مدارک و شواهد موجود موارد نقض حقوق بشر و دیگر حقوق شهروندی مردم بلوچ، حکومت جمهوری اسلامی را تحت فشار سیاسی و دیپلماسی قرار دهد و از جمهوری اسلامی بخواهد، به نقض مستمر حقوق بشر پایان دهد و طبق میثاق های سازمان ملل متحد و منشور حقوق بشر، به حقوق شهروندان و حقوق اقلیت های قومی و دینی، احترام نهد.

11.3.2016

تهیه و تنظیم گزارش: امین شه بخش

گروه حقوق بشر بلوچستان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا