شورشیان بلوچ ایران و دولت اسلامی (داعش) ترجمه: دکترع رئیسی

در سال هزاروسیصدوهفت شمسی کشور مستقل بلوچستان غربی توسط ایران اشغال و به آن ضمیمه گردید. رضا شاه پهلوی بلافاصله پس از انقلاب مشروطه که با یک کودتای نظامی سلسله قاجار را برکنار کرد حکومت ایران را در دست گرفته بود.

 

شورشیان بلوچ ایران و دولت اسلامی (داعش)

ترجمه: دکترع – رئیسی

نوشته: دانیل گراسی منتشرشده در تاریخ بیست اکتبر2014 سایت خبری آسیا تایمز آنلاین ثبت شده در هنگ کنگ چین …
دانیل گراسی فارغ التحصیل روابط بین الملل و به عنوان تحلیلگرامنیتی یک شرکت مشاورامنیت درشهر رم ایتالیا است. همچنین با مجله های ژئو پولیتیک زیادی با محور امنیت خاورمیانه و آسیای جنوبی همکاری کرده است.
ترجمه: دکترع – رئیسی

http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/MID-02-201014.htmlموقعیت مقاله اصلی در اینترنت:

روز هفدهم سال نودو سه شمسی انفجار خودروی بمب گذاری شده در سراوان منجر به کشته شدن یک افسرارشد و زخمی شدن سه نفر دیگر گردید. روز قبل از آن نیز سه نیروی پلیس در دام تله تماس تلفنی اضطراری جعلی به پلیس افتاده و کشته شدند. جیش العدل گروه تروریستی سنی که در مرز بین ایران و پاکستان فعال است مسئولیت هردو حمله را بر عهده گرفت.
این نوع خشونتها در سیستان وبلوچستان تازگی ندارد. در ده سال گذشته بیش از سه هزار نیروی پلیس مرزی در درگیریهای مسلح با اشرار و گروههای تروریستی منطقه کشته شده اند, اما افزایش درگیریهای فرقه ای سالهای اخیر باعث نگرانی های جدی در مسئولان کشوری در تهران شده است.
در سال هزاروسیصدوهفت شمسی کشور مستقل بلوچستان غربی توسط ایران اشغال و به آن ضمیمه گردید. رضا شاه پهلوی بلافاصله پس از انقلاب مشروطه که با یک کودتای نظامی سلسله قاجار را برکنار کرد حکومت ایران را در دست گرفته بود.
به گفته فعالان بلوچ سلسله پهلوی یک سیستم متمرکز ایجاد کرد تاهمه اقوام را تحت تسلط فارسها در آورد, این باعث شد تا اقلیت بلوچ مجبور به مبارزه برای محافظت ازخود شود. در سال هزاروسیصدوپنجاه و هفت شمسی شاه از ایران تبعید گردید.
حکومت مذهبی که پس از شاه برسر کار آمد همان سیاستها را ادامه و حتی سیاستهای سرکوب گرانه شدیدتری با تهدید خواندن بلوچ های سنی علیه انقلاب مذهبی شیعه, به اجرا گذاشت. جمعیت بلوچ ها حدود دو میلیون, یعنی دو درصد جمعیت کشور است(مترجم:بر اساس آمار وقت).
سیستان و بلوچستان است بدترین شاخص ایران در موارد: امید به زندگی، سواد بزرگسالان، ثبت نام در مدارس ابتدایی، دسترسی به منابع آب و بهداشت، نرخ مرگ و میر نوزادان دارد. این استان درحالی که منابع غنی گاز, طلا, مس, نفت و اورانیوم دارد, کمترین درآمد سرانه کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس برخی آمارحدود هشتاد درصد مردم زیر خط فقر زندگی میکنند. عدم توسعه اقتصادی, سرکوبهای سیاسی و فرهنگی باعث شده است تا تعدادی از مخالفان به سلاح متوسل بشوند و مقامات ایرانی نیز تاکنون نتوانسته اند این گروه ها را از بین ببرند.
بسیاری از ناظران تصور میکردند که دستگیری عبدالمالک ریگی یک ضربه قاطع به این جنبش وارد کرده است ولی افزایش حملات به نیروهای دولتی در سالهای بعد ازآن نشان داد که این جنبش هنوز زنده وازقبل هم خطرناکتر است.
تضعیف جندالله بطور جدی باعث ازهم پاشیدن وایجاد گروهبندی در شورشی ها شد. درکنار جیش العدل, حرکت انصار ایران یا همان جنبش پارتیزانی ایران یکی ازبرجسته ترین گروه ها است. این گروه مسئولیت حمله انتحاری مسجد امام حسین(ع) در شهرستان چابهار که منجر به کشته شدن دو نفر بسیجی وزخمی شدن چند غیر نظامی شد را بر عهده گرفت.
این اولین بمب گذاری انتحاری در کشورپس ازآذزماه هشتاد و نه بود, جندالله حمله مشابهی در همین مسجد انجام و منجر به زخمی شدن بیش از چهل نفر گردید. حرکت انصار ایران مسئولیت حملات زیادی شامل حمله با خودروی بمب گذاری شده, حملات فریبکارانه به پلیس و حمله به نیروهای امنیتی با مواد منفجره را برعهده گرفته است. جیش العدل هم عملیات تروریستی زیادی انجام داده است. درمهرماه سال نود ودو شمسی چهارده نفر از مرزبانان ایران در نزدیکی مرز سراوان به تله جیش العدل افتاده و کشته شدند. درمقابل مقامات ایران بلافاصله شانزده نفر از زندانیان متهم به تروریست و حمل مواد مخدررا در زندان اعدام کردند. در آبان ماه سال هزار و سیصد و نود و دو جیش العدل مسئولیت ترور دادستان عمومی شهرزابل یکی ازشهرستان های شمالی استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز افغانستان را به عهده گرفت. در بهمن ماه همین سال جیش العدل پنج نفر از مرزبانان را دستگیرو به گروگان گرفت که چهارنفر آن درفروردین نود وچهار آزاد و یکی از آنها به قتل رسید. بنا بر برخی منابع خبری, دولت ایران تعداد شصت نفر از اعضای جیش العدل را در مقابل چهار نفر فوق آزاد کرده است. شهریور ماه نودوچهاردر یک حمله غافلگیر کننده توسط هفتاد شورشی که با منفجر کردن دیوارخارجی به پاسگاه نیروهای انتظامی حمله کرد و به نقل از منابع سپاه قدس این حمله پس از رسیدن نیروهای کمکی بعد ازمدت زمان طولانی دفع گردید.
جیش العدل توسط عبدالرحیم ملازاده رهبری می شود, وی نام مستعار صلاح الدین فاروقی را بر خود نهاده است. در بین اعضای جندالله هستند تعدادی که در ارتباط با سایرگروههای تروریستی فعال در منطقه (عمدتا در پاکستان) بوده اند حتی از اعضای قدیمی جندالله نیزهمچنین, بسیاری از ناظران این را فقط تغییر نام جندالله بدون تغییر ماهیت آن قلمداد میکنند.
استفاده از خاک پاکستان به عنوان پناهگاه توسط جندالله یکی از بزرگترین اختلافات بین تهران و اسلام آباد است. مقامات ایران چندین بار تهدید کرده اند برای مقابله با گروههای شورشی به خاک پاکستان وارد خواهند شد.
در مقایسه با گروه جندالله، نسل جدید شبه نظامیان بلوچ درجه بالاتری ازافراط گرایی ایدئولوژیک دارند و همچنین آشنایی بیشتری با استفاده از اینترنت نیز دارند. افراطی ترین گروه حسابهایی در یوتیوب، فیس بوک و تویتر دارند. برای رسیدن به مخاطبان گسترده مطالب و اخبار خود را به زبانهای فارسی,عربی و انگلیسی نیز دراختیار بازدید کنندگان قرار میدهند. در نسل جدید شبه نظامیان پس از جندالله سلفی گری بطور افزاینده نقش محوری دارد. شعارهایی که دو گروه حرکت انصار ایران و جیش العدل بکار میبرند به شدت ضد شیعی است. هر دوگروه جمهوری اسلامی را به عنوان رژیم صفوی میشناسند, حتی پیروان تشیع را رافضی یعنی مرتد می نامند, کلمه رافضی اغلب توسط سلفی ها به عنوان تحقیر علیه شیعیان استفاده میشود.
اقدامات و حمایتهای عملی ایران ازحزب بعث سوریه و دولت شیعه عراق این اعتقاد را در شورشیان بلوچ تقویت کرده است که ایران در صدد تقویت تشیع و ازبین بردن اسلام واقعی یعنی اهل سنت است.
به نظر می رسد نفوذ اسلام رادیکال و بویژه سلفی گری گروههای مسلح بطور فزاینده ای درحال تبدیل شدن به عامل مهمی برای پویائی داخلی استان سیستان و بلوچستان می شود. تنش های فرقه ای منطقه زمینه رشد توسعه این گونه ایدئولوژی را فراهم میکند. انگیزه های ژئوپولیتیک را علی الخصوص با حضور داعش در سوریه و عراق نمیتوان از نظر دور داشت.
برخلاف القاعده که برای عبور از خاک ایران بعنوان مسیر ترانزیت درصورت عدم ایجاد ناامنی اعضای آن در ایران اجازه داشت ازمسیراستفاده نماید. اما داعش بارها تهدید کرده است که میخواهد به ایران حمله کند. محمد رضا رحمان فضلی وزیر کشور ایران شانزدهم شهریورماه نودو سه هشدار داد: داعش تصمیم دارد به زودی به ایران حمله کند.
در ششم شهریور نودوسه توسط تعدادی ازحسابهای تویتر افراد منتسب به داعش به رهبری ابوبکر البغدادی گزارش شد که تعدادی ازهوادارانشان با نیروهای امنیتی ایران در شهر ارومیه استان آذربایجان غربی درگیر شده اند. توسط منایع مستقل دیگری دردوم مهر ماه نیزگزارشی ازدرگیری این گروه مخابره شد. در مقابل دهها تن به اتهام های تروریستی درچند ماه قبل دستگیر شده بودند. بنابراعلام مقامات حکومت ایران, حداقل چهار طرح حمله انتحاری خنثی شده اند که هدف یکی از آنها انفجار در تظاهرات گسترده مردم تهران در اوایل مرداد بود.
درحال حاضرکه داعش در عراق و سوریه برای تحکیم اراضی خود متمرکز شده است(مترجم: این زمان قبل ازشروح حملات هوائی روسیه است) به نظر نمی آید که به این زودی ها درایران حملات تروریستی توسط این گروه اتفاق بیافتد. با این حال با توجه به مرز طولانی با پاکستان به نظر میرسد که درسیستان و بلوچستان فضای بسیارمناسبی برای رشد گروههای افراطی وجود دارد. این تصادفی نیست که حملات در خاک ایران پس از انتخاب نواز شریف که متحد دولت سعودی افزایش یافته است, تهران هرگز به این حد مورد تهدید حملات تروریستی جهادگرایانه قرار نداشته است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا