عملکرد خارج از ضابطه نیروی انتظامی در بلوچستان

کمپین فعالین بلوچ – صبح روز چهارشنبه 19 شهریور ماه 93 در پی تیر اندازی خارج از ضابطه ماموران مرصاد نیروی انتظامی به یک کارگر بلوچ به همراه خانواده اش که از زاهدان به خاش در حرکت بودند “عبدالله مرادزهی” در جا کشته و همسر و یکی از دو فرزندش به شدت زخمی شدند. مساله ای که انتقادهای زیادی از عملکرد نادرست و خارج از اصول قانونی نیروهای انتظامی را بار دیگر مطرح کرد.

در واکنش به این واقعه دکتر کاشانی رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و مهندس هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان از پیگیری های لازم در رابطه با این موضوع خبر داده اند این در حالی است که نزدیکان کارگر کشته شده از عملکرد ضعیفشورای تامین و نمایندگان شهرستان خاش انتقاد کرده اند.

عملکرد خارج از ضابطه نیروی انتظامی در بلوچستان

و در دو گزارش دیگر اخباری مبنی به شلیک مستقیم و خارج از ضابطه ماموران نیروی انتظامی و یگان امداد نیروی انظامی در مسیر خاش- زاهدان و در شهرستان دلگان که منجر به انفجار خودرو و سوختن دو نفر از طائفه کهرازهی از خاش و کشته شدن کارمند اداره برق شهرستان دلگان شده باعث تقویت باور مردم به نگاه امنیتی نیروی های انتظامی به شهروندان بومی منطقه شده است.
در تازه ترین واکنش مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این هفته 21 شهریور نیز با ابراز نگرانی از عملکرد نیروی انتظامی در تیر اندازی به سمت شهروندان بلوچ ، از مسئولان مربوطه خواست تا به این مسائل رسیدگی کنند.
گفتنی است در دو ماه اخیر و در چندین مورد دیگر از شلیک های خارج از ضابطه تعدادی از شهروندان بلوچ کشته شده اند که از جنجالی ترین موارد ماه گذشته می توان به کشته شدن محمد شه بخش نوجوان 15 ساله زاهدانی و زخمی شدن نوه حاجی امید شه بخش یکی از معتمدان زاهدان و همچنین برخورد نیروی انتظامی با چهره های مذهبی و طلاب علوم دینی اهل سنت در ورودی شهر زاهدان اشاره کرد که همه یان موارد بیش از پیش نگرانی از تشدید برخوردهای امنیتی با شهروندان بلوچ توسط ارگان های مربوط به حفظ امنیت در استان سیستان و بلوچستان را افزایش داده است.
گزارش از حبیب الله سربازی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا