معادن تیتانیوم شهرستان فنوج در سیستان و بلوچستان تا 500 سال قابل بهره برداری است

ذخیره گاه معدن تیتانیوم در 30 محدوده شهرستان فنوج و قسمتی از بخش لاشار شهرستان نیکشهر به وسعت پنج هزار و 675 کیلومترمربع و طول 178 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر است.
ایرنا- رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز گفت: با برداشت سالانه 30 میلیون تن تیتیانیوم از معادن شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان حدود 400 تا 500 سال می توان به فعالیت استخراج معدن در این منطقه ادامه داد.

جمشید جهانبخش تهرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار با بیان اینکه براساس پیش بینی های اولیه کل ذخیره معادن تیتانیوم جنوب سیستان و بلوچستان سه میلیارد و 600 میلیون تن است، اظهار داشت: تیتانیوم فلز راهبردی قرن است و برای ساخت قطعات هواپیما، سلاح، ایمپلنت دندان و تجهیزات هوافضا استفاده می شود.
وی بیان کرد: ذخیره گاه معدن تیتانیوم در 30 محدوده شهرستان فنوج و قسمتی از بخش لاشار شهرستان نیکشهر به وسعت پنج هزار و 675 کیلومترمربع و طول 178 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر است.
وی گفت: براساس پیش بینی و گمانه زنی های احتمالی سالانه از هر محدوده یاد شده بیش از یک میلیون تن تیتانیوم برداشت می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز گفت: فعالیت اکتشاف معدن تیتانیوم در فنوج از سال 1389 آغاز شده است و تاکنون بیش از 80 معدن شامل تیتانیوم، سنگ آهن و مس شناسایی شده است.
تهرانی بیان کرد: برای فعال سازی کامل معدن تیتانیوم تا پنج سال آینده نیاز به سرمایه گذاری 12 هزار و 760 میلیارد تومانی است.
وی افزود: با بهره برداری کامل معدن تیتانیوم برای بیش از چهار هزار نفر در محل استخراج معادن در شهرستان فنوج و هشت هزار و 910 نفر در کارخانه و کارگاه های فرآوری تیتانیوم در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار شغل ایجاد می شود.
وی گفت: معدن تیتانیوم پس از استخراج از فنوج به وسیله دو هزار و 400 کامیون به منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار منتقل و پس از فرآوری با کشتی به کشورهای آسیایی و اروپایی جهت تبدیل شدن به شمش تیتانیوم ارسال می شود.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز اظهار داشت: هم اکنون 187 هکتار زمین برای فرآوری تیتانیوم در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار اختصاص پیدا کرده و قرار است براساس نیاز و پیشرفت کار تا 580 هکتار زمین افزایش پیدا کند.
تهرانی بیان کرد: فلز گرانبهای تیتانیوم در دنیا براساس گرم به فروش می رسد و هر گرم آن در حال حاضر پنج هزار دلار قیمت دارد.
وی ادامه داد: هر تن کنسانتره تیتانیوم 46 درصد 268 دلار، 85 درصد 2200 دلار، 98 درصد سه هزار و 500 تا پنج هزار و 600 دلار و تیتانیوم اسفنجی هر تن 12 هزار و 760 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.
وی تامین برق مورد نیاز، ایجاد راه دسترسی مناسب آسفالته و آب برای فعالیت در معدن تیتانیوم فنوج را خواستار شد.
رئیس هیات مدیره مجتمع فرآوری و پالایش مواد معدنی مکران فلز گفت: فعالیت در بخش صنایع و معادن با سرمایه گذاری بخش خصوصی علاوه بر ایجاد اشتغال ضامن توسعه پایدار هر منطقه است.
وی افزود: ایجاد کارخانه فرآوری تیتانیوم موجب رشد، توسعه و آبادانی شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان و مناطق همجوار می شود.

معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول چهار سال فعالیت اکتشاف و بهره برداری معادن در شهرستان فنوج حدود 20 میلیون تن ذخیره معدن تیتانیوم 5/3 درصد (سه و نیم)شناسایی شده است.
داود شهرکی افزود: هم اینک منطقه کهنوج با 400 میلیون تن ذخیره تیتانیوم پیشتاز بهره برداری از این فلز گرانبها است و کشورهایی مانند شیلی و چین نیز معدن تیتانیوم دارند.
وی اظهار امیدواری کرد: با فعالیت و همت بخش خصوصی بسیاری از معادن سطح استان بهره برداری تا موجب اشتغال و توسعه مناطق مختلف شود.
رئیس هیات مدیره و عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی- چابهار نیز آمادگی این منطقه را برای واگذاری زمین به کارخانه تیتانیوم و هرگونه همکاری و حمایت در زمینه اجرای طرحهای بزرگ اشتغالزایی و کمک به اقتصاد منطقه اعلام کرد و گفت: از هیچ کوششی برای رشد و توسعه منطقه دریغ نخواهیم کرد.
حامد علی مبارکی به خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و دولتمردان تدبیر و امید با نگاه مثبت و توسعه ای همیشه به پیشرفت و آبادانی منطقه و توسعه سواحل مکران عنایت ویژه دارند و این حمایت ها عزم مسئولان را برای کار و تلاش جهت عمران بیشتر منطقه دوچندان کرده است.
وی افزود: وقتی سواحل مکران و چابهار رشد و توسعه پیدا کند قطعا مناطق همجوار و شهرهای استان سیستان و بلوچستان بهره کافی را خواهند برد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فعال سازی معدن تیتانیوم در فنوج موجب رشد و توسعه مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان می شود و برای چند هزار نفر ایجاد اشتغال می کند.
محمدسعید اربابی افزود: از ابتدای ورود به مجلس شورای اسلامی به دنبال فعال سازی واحدهای تولیدی و ایجاد کارخانه معادن مختلف از جمله معدن تیتانیوم در فنوج بودم که اکنون با همکاری مردم منطقه و همت مسئولان دولت تدبیر وامید به نتیجه مثبت رسیده است.
وی افزود: با پیگیریهای سه سال اخیر کارخانه بافت بلوچ پس از سالها احیا شده است و برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی ایرانشهر و فنوج و ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی پیشین از توابع شهرستان سرباز پیگیری های لازم در حال انجام است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا