کنفرانس حقوق اقلیتهای ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو / تهیه کننده گزارش امین شه بخش

خانم “منیره سلیمانی” فعال سیاسی و حقوق بشر بلوچستانی دیگر سخنران کنفرانس بود، وی به سیاست سرکوبگری جمهوری اسلامی و تبعیض های گوناگونی که رژیم بر مردم استان روا میدارد، به موارد فقر و بیکاری در بلوچستان اشاره نمود.

کنفرانس حقوق اقلیتهای ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو

در روز نوزدهم ماه مارس 2015 از ساعت دو تا چهار بعد از ظهر کنفرانس به ریاست خانم “کارین پارکر” در خصوص حقوق اقلیتها در ایران شروع شد. وی با خوش آمدگویی به مدعوین و حضار در سالن به معرفی سخنرانان اصلی که در کنفرانس حضور یافته بودند، پرداخت.

 

شخصیت های سخنران شرکت کننده در کنفرانس عبارت بودند از آقایان “احمد شهید” گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، “گِراهالدین ساواری” عضو پارلمان سوئیس، تیمور الیاسی نماینده سازمان حقوق بشر کردستان در سازمان ملل و “رافال چینول اذان” مدیر اجرایی کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا و خانمها “شیرین عبادی” حقوقدان، وکیل و فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل و “منیره سلیمانی” فعال حقوق بشر بلوچستانی به عنوان سخنران در کنفرانس حضور داشتند.

 

دکتر احمد شهید اولین سخنران کنفرانس به مواردی از تلاش هایی که وی برای بهبود یافتن حقوق بشر و حقوق اقلیتهای ملّی، خصوصا به موضوع حقوق بلوچ ها و کُردها، عربهای احوازی و ترکهای آذربایجان و دیگر اقلیتهای دینی و مذهبی و به اعدامهای رو به افزایش ماههای اخیر و همچنین به اعدام جوانان زیر سن، که توسط جمهوری اسلامی صورت میگیرد، به تفضیل سخن گفت.

 

در ادامه وی به پایمال شدن حقوق بشر در بلوچستان و به اعدام افرادی که در بلوچستان به بهانه جرم قاچاق و مواد مخدر اعدام میشوند اشاره نمود و این عمل را ناقض حقوق بشر دانست، او تاکید کرد نه در قوانین بین المللی نه در قانون ایران جرم قاچاق فروشی اعدام نیست.

 

دکتر احمد شهید به چند نکته از حقوق اولیه شهروندی دیگر اشاره نمود و از جمله آنها، حق مداوا، درمان و اشتغال را به عنوان بخشی از حقوق بشر دانست و گفت، که این موارد را به مسئولین رژیم ایران گزارش خواهد داد و برای بهبودی آنها به حکومت فشار خواهد آورد.

 

حضار در کنفرانس به طرح پرسش هایی در رابطه با حقوق بشر و در دسترس بودن ابزار و اقداماتی که منجر به بهبود یافتن حقوق بشر در ایران گردد، به طرح پرسش هایی پرداختند و دکتر احمد شهید نیز به آنان پاسخ لازم را دادند.

 

خانم شیرین عبادی با شرح مختصری از اصول و بندهای قانون اساسی جمهوری اسلامی در خصوص اقلیتهای ملّی، دینی و مذهبی در ادامه سخنانش گفتند، که رژیم مرتبأ از مردم ایران میخواهد به قوانین پایبند باشند، اما خودش به قوانینی که توسط خودش طرح و تصویب شده اند مقید و پایبند نیست، قانون شکنی میکند و به حقوق اولیه مردم کشور تجاوز می نماید.

 

وی به تبعیض های فراوانی که اقلیتهای ملّی، قومی و مذهبی ایران و به خصوص مردم بلوچ با آن روبرو هستند و همچنین به فشارها، دستگیری و نادیده گرفتن حقوق اولیه بهائیان بعنوان شهروند ایران توسط رژیم، به ایراد سخن پرداخت و خواهان بهبودی وضعیت حقوق بشر در ایران شد.

 

آقای “رافاعل چینول اذان” مدیر اجرایی کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در باره افزایش اعدامها در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت، از جمهوری اسلامی میخواهد حکم اعدام در ایران را لغو نماید، خصوصأ از اعدام افرادی که به نام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اعدام میشوند، خوداری ورزد.

 

وی این شیوه ی سیاست مبارزه جمهوری اسلامی علیه مواد مخدر را، سیاستی ضد بشری و ناقض حقوق دستگیرشدگان و زندانیان خواند و در ادامه افزود، بسیاری از این اعدامها وجه سیاسی و ایدئولوژیکی دارند و هستند که بلوچها، کُردها و عربها و پیروان آئین بهایی و دیگر گروهای اقلیت قومی، دینی و مذهبی را شامل میشوند.

 

آقای “رافاعل چینول اذان” بر ضرورت لغو حکم اعدام در ایران صحبت کرد و از اعدام تقریبا 753 نفر در سال گذشته سخن گفت و ادامه داد، که در سال گذشته نسبت به سالهای قبل، اعدامها در ایران 10 درصد افزایش داشته است، وی افزود در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی در مقایسه با دوران ریاست آقای محمود احمدی نژاد آمار اعدامها افزایش یافته است.

 

ایشان به ضرورت پیشبرد تحصیل به زبان مادری اقوام، ملّیتها و احقاق حقوق فردی و اجتماعی اشاره نمود و به مورد پیچیدگی وضعیت ژئوپولیتیکی منطقه خاورمیانه و جهان و مختصرأ به پیچیدگی موضوع تروریسم در منطقه و جهان پرداخت.

 

او از افزایش آمار اعدام در جهان و خصوصأ به رشد اعدامها در ایران، پاکستان و اندونزی اشاره کرد و گفت، من خوشبین هستم امیدوارم به اینکه حکم اعدام در جهان لغو گردد.

 

خانم “منیره سلیمانی” فعال سیاسی و حقوق بشر بلوچستانی دیگر سخنران کنفرانس بود، وی به سیاست سرکوبگری جمهوری اسلامی و تبعیض های گوناگونی که رژیم بر مردم استان روا میدارد، به موارد فقر و بیکاری در بلوچستان اشاره نمود.

 

ایشان در ادامه به موضوع ژئوپولیتیکی استان سیستان و بلوچستان و بر بالابردن بودجه کلان نظامی این منطقه توسط رژیم، به جای هزینه نمودن در زیربناهای اقتصادی و آموزشی و بهداشتی سخنانی ایراد نمود.

 

وی همچنین به دستگیری های گسترده و گروهی چند ماه اخیر به ویژه دستگیری مردم نصیرآباد در شهرستان سرباز در بلوچستان در روز چهارشنبه ۲۴ دی 1993 اشاره نمود، از جمله اتهاماتی که حکومت متوجه دستگیرشدگان نصیرآباد کرده است ترور یک مولوی بلوچ به نام مصطفی جنگی زهی بود.

 

در واقع مولوی جنگی زهی نیز به برخی از سیاست های اقتصادی رژیم، از جمله سیاست اقتصادی اعتراض کرده بود و به همین دلیل توسط رژیم ترور شد، و در انتها رژیم اتهام قتل او را به بلوچهای دستگیر شده نسبت داد.

 

او گفت که رژیم بیش از 18 نفر را در نصیرآباد دستگیر نمود و این افراد را از جمله به ترور مولوی جنگی زهی دستگیر کرده، در حالی که قبلا در سال 1391 وزارت اطلاعات ایران تعداد 15 نفر را بازداشت کرد. 8 تن از آنان تا هنوز در زندان هستند و قبلا نیز در زیر شکنجه مجبور به اعتراف جرمی شده اند، که مسلما در آن شرکت نداشتند.

 

منیره سلیمانی، نامه نسرین آبادیان را به انگلیسی برای شرکت کنندگان دکلمه کرد که توجه حضار را جلب کرد. نسرین آبادیان دختر ملک محمد آبادیان است که در سال 1991 دستگیر شده است و زیر شنکجه مجبور به اعتراف در دست داشتن به ترور مولوی جنگی زهی شده بود. آبادیان همراه با دو فرزند خود محکوم به اعدام شده است. نامه ی نسرین دختر آبادیان در پایان این گزارش در دسترس است.

 

وی گفت اگر چه بلوچها فقط از مجموعه جمعیت ایران دو درصد را شامل میشوند، اما مجموعه بیست درصد اعدام شدگان در ایران مردمان بلوچ هستند، ایشان به موضوع جامعه پدرسالاری در بلوچستان و عدم زمینه های تحصیلی مناسب برای زنان و دختران نیز اشاره نمود.

 

تهیه کننده گزارش امین شه بخش

 

4 فروردین 1394

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا