علمای اهل سنت بلوچستان با رد ادعای صدا و سیما عزاداری را از معتقدات اهل سنت ندانستند

در پی انتشار تصاویری گزینشی از صدا و سیما مبنی بر عزاداری و روضه خوانی اهل سنت در ایام تاسوعا و عاشورا جمعی از علمای اهل سنت در خطبه های نماز جمعه این هفته 23 آبان ماه به این مساله واکنش نشان داده و عزاداری ، روضه خوانی و سینه زنی را از اعتقادات اهل سنت ندانسته و از رفتار گزینشی صدا و سیما انتقاد کردند.
امام جمعه گشت و مدیر حوزه علمیه عین العلوم در بخشی از خطبه های نماز جمعه با اشاره به احادیثی از کتب حدیثی اهل سنت فرمود:
اهل سنت در ایام تاسوعا و عاشورا روزه می گیرند و این روزه هم بخاطر امام حسین نیست بلکه بخاطر الله است.
ایشان افزود: عزاداری از معتقدات اهل سنت نه بوده و نیست و کسانی که در صدا و سیما به عنوان اهل سنت معرفی شده اند یا نادان از حکم شرعی بوده اند یا بخاطر پست و مقام اینچنین کرده اند.
مولوی عبدالصمد ساداتی
امام جمعه مسجد نور سراوان و مدیر حوزه علمیه زنگیان در خطبه های نماز جمعه فرمودند: اهل سنت در اعتقادات خود عزاداری و سینه زنی ندارند و اگر فرد جاهل و نادانی در مراسم سینه زنی شرکت کرده این عمل وی جزو مذهب محسوب نمی شود و نباید به عنوان مذهب (اهل سنت) عنوان شود.
مدیر دارالعلوم زنگیان با اشاره به بیانات مولانا گرگیج در نماز جمعه 16 آبان شهرستان آزاد شهر که عزاداری را از مراسم اهلسنت ندانسته و شرکت کنندگان در این مراسم را افراد نادان یا بدنبال پست و مقام خطاب کرده بود افزود: “تذکر علمای که در این مورد صحبت کردند به حق و به جا بوده است”
ایشان در ادامه افزود: ” ممکن است کسانی که در این جلسات (عزاداری) شرکت کرده بودند بخاطر مراسم 13 آبان بوده است که همزمان بوده با ایام محرم (عاشورا) و شاید عده ای از این مساله استدلال کرده اند که اهل سنت برای جلسه عزاداری رفته اند. و اگر هم کسی بخاطر عزاداری شرکت کرده باشد کارش نادرست بوده و صحیح نمی باشد و باید علما در این زمینه روشنگری کنند”
مولانا یارمحمد براهویی
در خطبه امروز نماز جمعه مسجد جامع فاروقیه شهرستان هیرمند در رابطه با عزاداری اهلسنت گفت: هر گونه عزاداری و سینه زنی و قمه زنی در نزد اهلسنت و احناف ناجایز می باشد و عزاداری در نزد احناف فقط در مدت سه روز پس از وفات اشخاص می باشد و آنهم بدون هیچگونه گریه زاری و سینه زنی.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که ریش گذاشتن و مشکی پوشیدن در عزاداری ها در نزد احناف وجود ندارد و این ها بدعت می باشد ایشان در استدلال بر صحبت های خویش به حدیثی از پیامبر اشاره کرد که فرموده اند: هر کس در مشکلات و گرفتاری ها عزا داری و سینه زنی کند و گریبان چاک کنند و سر صورتش را بخراشد از امتیان من نیست”
مولوی عبدالوحید باهورزهی
امام جمعه بخش مرکزی شهرستان سیب وسوران ناصراباد در این مورد گفت: اهل سنت عزاداری ندارند از صدر اسلام تا کنون بجز سه روز بعد از وفات میت عزاداری نداشته اند.
وی افزود: اهل سنت نه تنها عزاداری بلکه سینه زنی ، هفتم، چهلم، و چهارماه و سالگرد برای عزاداری ندارند و هرکسی این کار را کرده مرتکب بدعت و خلاف شرع شده است.
مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی
امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در گفتگو با سنی آنلاین گفته اند: “در رابطه با سخنان استاد تفسیر، جناب مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه محترم آزادشهر عرض شود، دغدغه‌ای که در تمام مناطق سنی‌نشین علماء، اندیشمندان و عموم مردم دارند این است که بعضا رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما که رسانه ملی ما است، گاهی افرادی را با این ادعا که به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده‌اند و یا در عزاداری شرکت می‌کنند به نمایش می گذارد. نباید فراموش کرد که محبت اهل‌بیت، به‌ویژه حضرت علی، حضرت فاطمه و حضرات حسن و حسین رضوان الله علیهم، جزء ایمان همه شیعیان و اهل‌سنت است و آنان این بزرگان را اسوه و الگوی خود می‌دانند و به اتباع اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم افتخار می‌کنند؛ اما اهل‌سنت از نظر مذهبی به عزاداری اعتقاد ندارند و عزاداری مخصوص برادران شیعه ما است. در چنین مواردی توصیه همه بزرگان و اندیشمندان این است که بر مشترکات تأکید شود و باید مختلفات هر مذهب را به خود آن واگذار کنیم.”
وی اضافه کرد: پخش صحنه‌های عزاداری بعضی از اهل‌سنت در صدا و سیما یا اعلام گرایش افراد از یک مذهب به مذهب دیگر، برای وحدت امت مسلمه مضر است؛ زیرا بسیاری گمان خواهند برد که برخی از دست‌اندرکاران در تلاش‌اند با استفاده از قدرت، پای برادران اهل‌سنت را در مسائل مذهبی خودشان بکشند و آنها را موافق عقیده خود جلوه دهند، در حالی که این امر حقیقت ندارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین ضمن نامه ای به دکتر سرفراز رئیس جدید صدا و سیما از وی خواسته اند تا احترام همه اقوام و مذاهب و ادیان در سطح جهان و به ویژه در ایران مد نظر قرار داده شوند و از زبان اقوام ، لباس، فرهنگ، و معتقدات دینی و مذهبی آنها با حرمت خاصی یاد شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا